Jesteś tutaj
MYŚLENIE DZIŚ V: WIEDZA A FIKCJA
Zapraszamy na piątą edycję "Myślenia dziś":
WIEDZA A FIKCJA
Warszawa, 10–12 czerwca 2016 r.
Wiedza niekoniecznie i nie zawsze okazuje się prawdziwa, fikcja nie oznacza po prostu fałszu – toteż relacje między nimi nie sprowadzają się do radykalnej rozłączności czy opozycji; są na tyle złożone, że przybierają bardzo różne formy w różnych dziedzinach. Wchodzą tam zresztą w interakcje z odmiennymi pojęciami i problemami.
Spotkania służyć mają rozpoznaniu tych relacji i tych interakcji. W mniejszym stopniu przyjrzymy się konkretnym wynikom badawczym, w nieco większym – metodom, sposobom pracy i narzędziom. Jaka jest rola eksperymentów myślowych? Jaka funkcja – wyobraźni i narracji? Czy opowieść pozwala cokolwiek poznać? Czy istnieją dobre i złe fikcje? Kiedy fikcja służy prawdzie, a prawdziwa wiedza zgoła niepoznawczym celom?
Jednym z najwnikliwszych analityków tej problematyki w jej aspektach teoriopoznawczych, egzystencjalnych, społecznych i metafizycznych był Robert Musil – jego twórczości poświęcony będzie ostatni dzień konferencji.
10 czerwca
Blanchot dziś
godz. 18.00
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ul. Pańska 3 (sala z mozaiką)
Spotkanie poświęcone Przestrzeni literackiej Maurice’a Blanchota. Udział wezmą m.in. Tomasz Falkowski, Clara Zgoła, Aleksandra Żdan.
11 czerwca
Wiedza a fikcja
Instytut Filologii Klasycznej UW, ul. Krakowskie Przedmieście 1, s. 10 (I p.)
11.00–14.30
Marcin Jażyński, Eksperymenty myślowe. To wszystko prawda
Marcin Poręba, Fikcja jako problem filozoficzny
Marcin Pańków, Pozór a rzeczywistość – problem ideologii
Marcin Rychter, Czy muzyka jest źródłem poznania?
15.15–18.00
Cezary Woźniak, Szczeliny i prześwity fikcji
Arkadiusz Żychliński, Jakie fikcje? Czyja wiedza?
Julia Marczyńska, Co możemy wiedzieć o niewysławialnym?
12 czerwca
Człowiek i właściwości:
wiedza i fikcja w twórczości Roberta Musila
Instytut Filologii Klasycznej UW, ul. Krakowskie Przedmieście 1, s. 10 (I p.)
11.00–14.00
Przemysław Batorski, „Niewidzialna granica niby wąska brama”. O szczególnej roli porównania metaforycznego w twórczości Roberta Musila na przykładzie powieści „Niepokoje wychowanka Törlessa”
Marcin Gokieli, Nazwy własne
Tomasz Jativa, Co to znaczy nie mieć właściwości? O autonomii rozumu w Cekanii
14.45–17.45
Karolina Jesień, Wokół dziedzictwa Krytyki władzy sądzenia Kanta w twórczości Roberta Musila
Filip Wesołowski, Aby Warburg i Robert Musil wobec problemu fikcji
Mateusz Falkowski, Jak nie wiedzieć? Odpowiedź Musila